
Nackspärr24 – E22:AN
En laddstation längs E22 har utvecklats till en av Sveriges mest infekterade konflikter efter att en man med en ovanligt svårladdad elbil vägrat flytta på sig.
Mannen, som vill vara anonym, kopplade in bilen strax före påsk.
Sedan dess har den stått kvar.
– Jag är snart uppe i 63 procent, säger han nöjt.
Bilens batteri har blivit något av en turistattraktion i området. Flera semesterfirare har återvänt under sommaren för att följa utvecklingen.
– När vi åkte till Öland hade han 18 procent. När vi kom tillbaka hade han 22. Man blir ju investerad i projektet, säger en förbipasserande.
Enligt uppgift tar det omkring tre veckor att ladda bilen fullt. Räckvidden uppges därefter vara cirka sex mil.
– Det räcker nästan till nästa laddstation, säger mannen.
Vägrar följa oskrivna regler
Bland elbilsägare finns en oskriven regel att man bör lämna laddplatsen när batteriet nått omkring 80 procent. Den regeln tänker mannen inte följa.
– Jag har hört talas om den. Men det tar ungefär två veckor att komma till 80 procent så det känns som att problemet är ungefär detsamma.
Uttalandet har väckt starka reaktioner. Flera bilister har nu organiserat sig i Facebookgruppen: “Bli klar nu, annars klipper vi kabeln.” Gruppen har över 42 000 medlemmar.
Laddkön syns från rymden
Under midsommarhelgen uppges kön till laddstationen ha varit så lång att den tillfälligt klassades som ett eget postnummerområde. Lokala företag har börjat anpassa sig. En restaurang har infört lunchkort för väntande bilister. En camping erbjuder säsongsplatser med utsikt över laddstolpen.
Insamling ska köpa bensinbil
Situationen har nu gått så långt att en insamling startats. Målet är att köpa en begagnad bensinbil åt mannen.
– Ingen gör detta av illvilja. Vi vill bara att han ska komma därifrån, säger initiativtagaren Sven-Erik Lund.
På två dygn har insamlingen fått in 187 000 kronor. Flera givare har uttryckligen skrivit att de gärna betalar extra om bilen har full tank vid överlämnandet.
Myndighet slår näven i bordet
Nu reagerar även den nybildade myndigheten för strategisk laddplatsomsättning. Generaldirektör Britt Boveng-Elberg beskriver situationen som “principiellt bekymmersam”.
– Om en laddning tar längre tid än en svensk sommar riskerar vi att laddplatsen övergår från infrastruktur till fastighet.
Myndigheten utreder nu om bilen juridiskt ska betraktas som: fordon, byggnad, fritidshus eller kulturminne
Kan bli byggnadsminne
När Nackspärr24 lämnar platsen sitter mannen fortfarande i bilen och väntar.
Kommunen har samtidigt satt upp informationsskyltar för besökare. Länsstyrelsen har påbörjat en kulturhistorisk inventering.
– Fordonet har stått här så länge att flera sällsynta växter etablerat sig runt däcken, säger en handläggare.
Nästa vecka väntas Riksantikvarieämbetet fatta beslut om bilen ska klassas som ett skyddsvärt laddhistoriskt objekt. Mannen själv hoppas fortfarande bli klar innan hösten.
– Om allt går som planerat ska jag vara uppe i 71 procent redan på fredag.
